Wskazówki dotyczące pozłacania
Pozłacanie polega na nakładaniu na powierzchnię dowolnego materiału warstwy złota płatkowego, szlagmetalu (imitacji złota płatkowego) złotej farby lub złotego lakieru. Wybór właściwej metody pozłacania zależy od wielu czynników. Każdą powierzchnię, która ma zostać pozłocona należy najpierw oczyścić, osuszyć, usunąć z niej wszelki tłuszcz oraz, w razie potrzeby, zabezpieczyć przed utlenianiem.
Spoiwo klejące
Złoto płatkowe nakłada się na powierzchnię pokrytą wcześniej spoiwem klejącym. Najbardziej popularne spoiwo to tzw. Kölner Instacoll. Istnieją również spoiwa klejące na bazie oleju – tzw. mikstiony olejne, a także pulment wytwarzany z wyjątkowo tłustej glinki zwanej bolusem.
Do nakładania mikstionu olejnego zalecamy używanie pędzli jednorazowych, ponieważ całkowite usunięcie mikstionu olejnego z pędzla jest niezwykle trudne.
Pulment dostępny jest w naszej ofercie zarówno w postaci mokrej (gotowy do natychmiastowego użycia), jak również suchej (przed użyciem należy rozrobić z wodą).
Nakładanie złota płatkowego
Mikstion olejny, w zależności od rodzaju, schnie 3 godziny lub 12 godzin. Przed nałożeniem złota płatkowego należy się upewnić, sprawdzając palcem, że mikstion olejny jest suchy. Dopiero wtedy można przystąpić do pozłacania.
Pulment należy nakładać kilkakrotnie, przy czym każda warstwa wymaga długiego czasu schnięcia.
Narzędzia potrzebne do pozłacania to: poduszka pozłotnicza, nóż pozłotniczy oraz tzw. „chwytacz” (specjalny pędzel pozłotniczy). Płatki złota przenosi się za pomocą chwytacza na poduszkę pozłotniczą i tam odpowiednio przycina za pomocą noża pozłotniczego. Każdy wycięty kawałek złota podnosi się za pomocą chwytacza i nakłada na przygotowaną do pozłacania powierzchnię. Chwytacz należy wcześniej naelektryzować, pocierając go na przykład o przedramię.
Wykończenie
Nakładanie złota płatkowego to najtrudniejsza część pozłacania. Poszczególne kawałki złota należy nakładać bardzo precyzyjnie, ponieważ złota raz nałożonego nie można zdjąć. W trakcie nakładania złota należy uważać, aby płatki nie gniotły się.
Po zakończeniu pozłacania całej powierzchni lub jej fragmentów należy usunąć wystające oraz luźne resztki złota za pomocą chwytacza, a następnie ostrożnie docisnąć pozłotę za pomocą wacika i pozostawić ją na 24 godziny do wyschnięcia. Aby przedłużyć trwałość pozłoty, należy pokryć ją na samym końcu lakierem nawierzchniowym.
Artykuły pozłotnicze Kölner
Trochę inaczej wygląda pozłacanie przy użyciu produktów Kölner. Powierzchnię, która ma zostać pozłocona, pokrywa się dwukrotnie podkładem Kölner Instacoll Base. Wyschnięty podkład można w każdej chwili aktywować za pomocą Kölner Aktivator i już po upływie około 15 minut przystąpić do pozłacania przy użyciu złota płatkowego transferowego. Po zakończeniu pozłacania pozłotę należy docisnąć przy użyciu szmatki Kölner.
W przypadku pozłacania napisów jako spoiwo klejące świetnie nadaje się Kölner Rapid Steinmetz. Umożliwia on nakładanie złota płatkowego po upływie zaledwie 15 minut.
Pozłacanie szlagmetalem
Tańszym, choć mniej szlachetnym materiałem pozłotniczym jest tzw. szlagmetal. Nie można go jednak stosować do pozłacania przedmiotów i powierzchni na wolnym powietrzu, ponieważ stosunkowo szybko się utlenia. Pozłacanie przy użyciu szlagmetalu zamiast złota opłaca się zwłaszcza w przypadku pozłacania dużych powierzchni (ze względu na jego atrakcyjną cenę). W tym przypadku jako podkład klejący świetnie nadaje się Kölner Permacoll oraz mleczko akrylowe (mikstion). Mikstion olejny, ze względu na swój intensywny zapach, nadaje się wyłącznie do użytku zewnętrznego.
Szlagmetal dostępny jest w wersji luźnej oraz transferowej. Luźny szlagmetal należy wyciągać z książeczki w rękawiczkach ochronnych. Każdy kolejny płatek należy nakładać tak, aby zachodził na poprzedni. Szlagmetal transferowy (umieszczony na papierku transferowym) należy dotykać również wyłącznie w rękawiczkach ochronnych. Używa się go jak kalkomanię.
Rękawiczki ochronne zapobiegają powstawaniu tłustych plam, przebarwień w wyniku utleniania się szlagmetalu oraz przyklejaniu się szlagmetalu do rąk.
Po zakończeniu pozłacania należy przepolerować szlagmetal.
Złoto i srebro w proszku
Do pozłacania bardzo małych przedmiotów lub nierównych powierzchni polecamy złoto w proszku. Ma ono postać drobinek, którymi posypuje się powierzchnię pokrytą wcześniej spoiwem klejącym. Po upływie 24 godzin pozłota jest sucha i można ją polerować za pomocą agatu polerskiego.
Lakiery metaliczne
Do pozłacania, zwłaszcza przedmiotów do użytku na wolnym powietrzu, nadają się również lakiery metaliczne. Są wyjątkowo odporne na działanie czynników atmosferycznych.
Lakiery metaliczne tworzone są na bazie akrylu. Zawierają pigmenty metaliczne.
Zaletą lakierów metalicznych jest możliwość mieszania ze sobą różnych kolorów w celu uzyskania wyjątkowych odcieni.
Do nakładania lakierów metalicznych stosuje się, w zależności od wielkości i właściwości powierzchni, pędzle do akwareli lub pędzle szczecinowe.
Lakiery metaliczne należy nakładać równomiernie, aby uzyskać idealny efekt pozłacania.
Farby metaliczne
Do pozłacania służą także farby metaliczne. Nadają się one nie tylko do malarstwa artystycznego na papierze lub płótnie, lecz również do pozłacania niewielkich przedmiotów oraz renowacji pozłoty.
Farbę metaliczną rozrabia się wilgotnym pędzlem, tak samo jak akwarelę, a następnie od razu nakłada na powierzchnię. Ważne jest, aby nakładać kilka warstw farby, ponieważ uzyskana powłoka malarska zachowuje się w tym przypadku jak laserunek.
Farby z tej samej kasetki można ze sobą mieszać w celu uzyskania pożądanych odcieni.
Spoiwo klejące
Złoto płatkowe nakłada się na powierzchnię pokrytą wcześniej spoiwem klejącym. Najbardziej popularne spoiwo to tzw. Kölner Instacoll. Istnieją również spoiwa klejące na bazie oleju – tzw. mikstiony olejne, a także pulment wytwarzany z wyjątkowo tłustej glinki zwanej bolusem.
Do nakładania mikstionu olejnego zalecamy używanie pędzli jednorazowych, ponieważ całkowite usunięcie mikstionu olejnego z pędzla jest niezwykle trudne.
Pulment dostępny jest w naszej ofercie zarówno w postaci mokrej (gotowy do natychmiastowego użycia), jak również suchej (przed użyciem należy rozrobić z wodą).
Nakładanie złota płatkowego
Mikstion olejny, w zależności od rodzaju, schnie 3 godziny lub 12 godzin. Przed nałożeniem złota płatkowego należy się upewnić, sprawdzając palcem, że mikstion olejny jest suchy. Dopiero wtedy można przystąpić do pozłacania.
Pulment należy nakładać kilkakrotnie, przy czym każda warstwa wymaga długiego czasu schnięcia.
Narzędzia potrzebne do pozłacania to: poduszka pozłotnicza, nóż pozłotniczy oraz tzw. „chwytacz” (specjalny pędzel pozłotniczy). Płatki złota przenosi się za pomocą chwytacza na poduszkę pozłotniczą i tam odpowiednio przycina za pomocą noża pozłotniczego. Każdy wycięty kawałek złota podnosi się za pomocą chwytacza i nakłada na przygotowaną do pozłacania powierzchnię. Chwytacz należy wcześniej naelektryzować, pocierając go na przykład o przedramię.
Wykończenie
Nakładanie złota płatkowego to najtrudniejsza część pozłacania. Poszczególne kawałki złota należy nakładać bardzo precyzyjnie, ponieważ złota raz nałożonego nie można zdjąć. W trakcie nakładania złota należy uważać, aby płatki nie gniotły się.
Po zakończeniu pozłacania całej powierzchni lub jej fragmentów należy usunąć wystające oraz luźne resztki złota za pomocą chwytacza, a następnie ostrożnie docisnąć pozłotę za pomocą wacika i pozostawić ją na 24 godziny do wyschnięcia. Aby przedłużyć trwałość pozłoty, należy pokryć ją na samym końcu lakierem nawierzchniowym.
Artykuły pozłotnicze Kölner
Trochę inaczej wygląda pozłacanie przy użyciu produktów Kölner. Powierzchnię, która ma zostać pozłocona, pokrywa się dwukrotnie podkładem Kölner Instacoll Base. Wyschnięty podkład można w każdej chwili aktywować za pomocą Kölner Aktivator i już po upływie około 15 minut przystąpić do pozłacania przy użyciu złota płatkowego transferowego. Po zakończeniu pozłacania pozłotę należy docisnąć przy użyciu szmatki Kölner.
W przypadku pozłacania napisów jako spoiwo klejące świetnie nadaje się Kölner Rapid Steinmetz. Umożliwia on nakładanie złota płatkowego po upływie zaledwie 15 minut.
Pozłacanie szlagmetalem
Tańszym, choć mniej szlachetnym materiałem pozłotniczym jest tzw. szlagmetal. Nie można go jednak stosować do pozłacania przedmiotów i powierzchni na wolnym powietrzu, ponieważ stosunkowo szybko się utlenia. Pozłacanie przy użyciu szlagmetalu zamiast złota opłaca się zwłaszcza w przypadku pozłacania dużych powierzchni (ze względu na jego atrakcyjną cenę). W tym przypadku jako podkład klejący świetnie nadaje się Kölner Permacoll oraz mleczko akrylowe (mikstion). Mikstion olejny, ze względu na swój intensywny zapach, nadaje się wyłącznie do użytku zewnętrznego.
Szlagmetal dostępny jest w wersji luźnej oraz transferowej. Luźny szlagmetal należy wyciągać z książeczki w rękawiczkach ochronnych. Każdy kolejny płatek należy nakładać tak, aby zachodził na poprzedni. Szlagmetal transferowy (umieszczony na papierku transferowym) należy dotykać również wyłącznie w rękawiczkach ochronnych. Używa się go jak kalkomanię.
Rękawiczki ochronne zapobiegają powstawaniu tłustych plam, przebarwień w wyniku utleniania się szlagmetalu oraz przyklejaniu się szlagmetalu do rąk.
Po zakończeniu pozłacania należy przepolerować szlagmetal.
Złoto i srebro w proszku
Do pozłacania bardzo małych przedmiotów lub nierównych powierzchni polecamy złoto w proszku. Ma ono postać drobinek, którymi posypuje się powierzchnię pokrytą wcześniej spoiwem klejącym. Po upływie 24 godzin pozłota jest sucha i można ją polerować za pomocą agatu polerskiego.
Lakiery metaliczne
Do pozłacania, zwłaszcza przedmiotów do użytku na wolnym powietrzu, nadają się również lakiery metaliczne. Są wyjątkowo odporne na działanie czynników atmosferycznych.
Lakiery metaliczne tworzone są na bazie akrylu. Zawierają pigmenty metaliczne.
Zaletą lakierów metalicznych jest możliwość mieszania ze sobą różnych kolorów w celu uzyskania wyjątkowych odcieni.
Do nakładania lakierów metalicznych stosuje się, w zależności od wielkości i właściwości powierzchni, pędzle do akwareli lub pędzle szczecinowe.
Lakiery metaliczne należy nakładać równomiernie, aby uzyskać idealny efekt pozłacania.
Farby metaliczne
Do pozłacania służą także farby metaliczne. Nadają się one nie tylko do malarstwa artystycznego na papierze lub płótnie, lecz również do pozłacania niewielkich przedmiotów oraz renowacji pozłoty.
Farbę metaliczną rozrabia się wilgotnym pędzlem, tak samo jak akwarelę, a następnie od razu nakłada na powierzchnię. Ważne jest, aby nakładać kilka warstw farby, ponieważ uzyskana powłoka malarska zachowuje się w tym przypadku jak laserunek.
Farby z tej samej kasetki można ze sobą mieszać w celu uzyskania pożądanych odcieni.